Dijital Pazarlamada Kullanılan Jargonlar ve Tanımları

Dijital pazarlama son dönemlerde adını sıkça duyduğumuz bir sektör,bu pozisyonda çalışmak isteyen yada hakkında daha fazla bilgi edinmek isteyenler için dijital pazarlama içerisinde kullanılan bazı temel terimlerin açıklamalarını açıkladık. Bu alanda kurumsal ve e ticaret firmaları dijital pazarlama uzmanı iş ilanlarını kariyer sitelerinde sıkça görülmektedir.  Pazarlama içerisindeki terimler internet dünyasında hepimizin yakından tanıdığı veya daha önce duyduğu terimler olsada bu alanda tanımlama açısından temel olarak pazarlama süreçlerinde bu terimleri zaman zaman yada sıkça adını duyabilirsiniz.

 

 

 

 

Analizler veya Web Analizi Araçları: Kullanıcıların, web sitelerinde ya da mobil uygulamalar da gerçekleştirdiğietkinliklerden gelen verilerin analizidir. Bu analizler, web sitelerinin ve pazarlama kampanyalarınıngeliştirilmesine yönelik yeni yollar keşfetmek için kullanılır.

 

Örnek: "Web sitemi yeniden tasarlamaya yönelik fikirler bulmak için web analizi araçlarını kullanıyorum."

 

Uygulama: Akıllı telefonlarda, tabletlerde ve diğer mobil cihazlarda çalışmak üzere tasarlanan

bir programdır.

 

Örnek: "Evimi boyatmam gerekiyordu ve yakınımda güvenilir bir boyacı bulmak için bir yerel

uygulama kullandım."

 

Banner Reklam: Web sayfalarında ve mobil uygulamalarda genellikle resim biçiminde gösterilen

reklam biçimidir.

 

Örnek: "Web siteme yeni müşteriler çekmek için banner reklamları kullanıyorum."

 

Blog: Bir kullanıcının belirli bir konuya odaklanarak genelde konuşma havasında geçen yazılar yazdığı bir web sitesidir. Blog'lar düzenli aralıklarla güncellenir.

 

 

Tarayıcı: Bilgisayarlarda, tabletlerde ve akıllı telefonlarda İnternet'te gezinmek için kullanılan bilgisayar programıdır. Chrome, Firefox, Internet Explorer ve Safari tarayıcılara örnek olarak verilebilir.

 

Örnek: "Web sitemin neden kullanıcının kullandığı tarayıcıya göre farklı göründüğünü bilmiyorum."

 

 

Tıklama Oranı (TO): Kullanıcıların ilgilerini çeken bir öğeye (reklam gibi) tıklama sayısının, bu öğenin

kullanıcılara gösterilme sayısına bölünmesiyle elde edilen orandır.

 

Örnek: "Dış cephe boyama hakkındaki reklamlarda tıklama oranım %2 iken iç cephe boyama hakkındaki reklamlarda tıklama oranım %1'den az."

 

İçerik: Metin, video, ses, resim gibi kanallardan kullanıcılara sunulan dijital materyaldir.

 

Örnek: "Daha fazla ilgi çekmesi için siteme daha çok resim ve video içeriği ekliyorum."

 

 

Dönüşüm veya Hedef: Ziyaretçilerin gerçekleştirmesini istediğiniz işlemdir. E-ticaret satın alımları,form gönderimleri, telefon aramaları ve video görüntülemeleri örnekler arasındadır.

 

Örnek: "Ana hedefim kullanıcıların web sitemde danışmanlık rezervasyonu yaptırması, ancak e-postabültenine kaydolmalarını da dönüşüm olarak düşünebiliriz."

 

Dönüşüm Optimizasyonu: Hedeflediğiniz işlemleri gerçekleştiren ziyaretçilerin yüzdesini artırma sürecidir.

 

Örnek: "Web siteme yeni bir yapay kaplama serisi ekledikten sonra dönüşüm optimizasyonuna odaklanacağım."

 

Dönüşüm Oranı: Ziyaretlerden elde edilen dönüşümlerin oranıdır ve genellikle dijital performansı ölçmek için kullanılır.

 

Örnek: "Neden olduğunu bilmiyorum ama dış cephe boyama için erkek ziyaretçilerden elde edilen dönüşüm oranım çok düşük."

 

Tıklama Başına Maliyet: Dijital reklamın bir kez tıklanması için gerekli para miktarıdır.

 

Örnek: "Tıklama başına maliyet fiyatları hafta sonları daha yüksek olduğu için kampanyalarımı sadece hafta içinde yayınlıyorum."

 

Tarayıcı veya Örümcek: İnternet'e sistemli şekilde içerik taramak ve bu içerik hakkında bilgi toplamak için tasarlanmış bir programdır. Tarayıcı veya örümcek, arama yapan kullanıcıların aradıkları içeriği bulmasını sağlar.

 

Örnek: "Normalde örümceklerden korkarım ama web sitemin arama motorlarında gösterilmesini sağlayan örümceklerden korkmuyorum."

 

Masaüstü: Kişisel bilgisayar veya dizüstü bilgisayar gibi mobil cihaz olmayan bir cihazdır.

 

Örnek: "Evdeyken masaüstü bilgisayar kullanmayı tercih ediyorum ancak seyahat ederken tabletimi kullanıyorum."

 

E-ticaret: Ürünlerin ve hizmetlerin İnternet üzerinden satışıdır.

 

E-Posta Aracılığıyla Pazarlama: Bilgi paylaşımı ve ürünler ile hizmetlerin tanıtımı için e-posta iletilerini kullanma sürecidir.

 

Ana Sayfa: Web sitesinin giriş veya "ana" sayfasıdır.

 

Örnek: "Ziyaretçiler ana sayfamda en güzel boyadığım evlerin örneklerini görebilir."

 

HTML: Köprü Metni Biçimlendirme Dili. Web geliştiricilerin web sitesi kurmak için kullandığı bir dildir.

 

Örnek: "Web sitem, HTML kullanılarak yazıldı."

 

Gösterim Sayısı: Reklamın görüntülenme sayısıdır.

 

Örnek: "Mutfak boyamasıyla ilgili yeni pazarlama kampanyam binlerce gösterim sayısına ulaştı ancak henüz satış gerçekleştirdiğim den emin değilim."

 

Dizin: Arama motoru tarafından alakalı sonuçlar sunmak için kullanılan bir aranabilir web sayfası ve dijital içerik kataloğudur.

 

Örnek: "Sitem arama motorunun dizininde gösterilmeden önce kullanıcılar salon boyama için arama yaptığında web sitemi bulamıyordu."

 

Anahtar Kelime: Arama motoruna yazılan kelime veya kelime öbekleridir. İşletmeler, reklam kampanyalarının parçası olarak bu kelimeleri veya kelime öbeklerini hedefleyebilir.

 

Bu Terimler sektörü bilen birisi için basit görünse de bu sektör hakkında araştırma yapan kişiler için iyi bir kaynak olacağına inanıyorum. Dijital pazarlama dünyada ve ülkemizde son yıllarda yaygınlaşan bir sektör haline gelmiş durumda özellikle e-ticaret siteleri ve internet üzerinden potansiyel müşterilerine ulaşmak isteyen markalar bu alanda kendini uzmanlaştırmış nitelikli eleman arayışı içerisindedirler.