SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir ?

Başlangıç olarak Seo Nedir ? kavramını açıklayalım: Seo en geniş anlamı ile Arama Motoru Optimizasyonu, web sitelerinin belirtilen kelimeler ile üst sıralara çıkartma işleminin tümüdür. İngilizce kavramı ile Search Engine Optimization kelimelerinin baş harflerinden oluşmaktadır. Belli başlı arama motorlarında sitelerin üst sıralara çıkartılması için gereken tüm çalışmaları kapsamaktadır.

En basit hali ile Seo: yayında olan kaliteli web sitelerinin sizin sitenizi belli başlı kelimelerde veya markada linkleyerek referans göstermesidir. Bir web sitesi sitenize eğer link veriyorsa "backlink" dediğimiz kavramda sitenize referans olmuş demektir.

SEO KAVRAMI

Milyonlarca web sitesinin içerikleri SEO dediğimiz kavrama aittir. SEO çalışmaları ile birlikte web siteleri belirtmiş oldukları kelimeler ve kelime öbeklerinde üst sıralara çıkarak trafik almayı hedeflerler. Her anahtar kelimenin aylık olarak aldığı tahmini bir trafik vardır. Örneğin: Teknoloji Haberleri kelimesinde 733 bin sonuç varken, aylık aranma hacmini 250 bin olarak kabul edelim. Eğer bu kelimede birinci sırada olacak olursanız, aylık trafiğin %80'ini birinci sırada olmanızın avantajından almış olursunuz.

Bu ve bunun gibi onlarca, yüzlerce kelime gruplarında Seo çalışmalarını yaparak aylık trafiğinizi maksimum düzeye çıkartabilirsiniz. Bu bahsetmiş olduğumuz basit kavram sadece işin görünen ön yüzüdür. Bugün ise Seo hakkında tüm konulara tek tek PC Hocası farkı ile değineceğiz.

SEO ÇALIŞMALARI NASIL YAPILIR ?

SEO bir şekil veya kavram değildir. Yani tek bir işlem ile robot gibi arama motoru optimizasyonu çalışmalarını yapamazsınız. Öncelik olarak bir sitenin size referans olmasını istiyorsanız ve o siteden backlink almak istiyorsanız "kalite değerlerinin" mutlaka iyi düzeyde olması gerekmektedir.

Size referans olacak sitenin kalite değerleri kötü ise sizi olumlu etkilemek yerine tam tersi olumsuz etkiler ve sıralamalarda gerilemeler yaşarsınız. Aşağıdaki görmüş olduğunuz Ahrefs Backlink analizini örnek bir site üzerinde gerçekleştirdiğimizde alınan backlinklerin çok olması sizi her zaman yüceltmediği gibi, backlinklere göre site değeri de ortaya çıkmaktadır.

site-degeri
TEMEL MANTIK "DOĞALLIKTIR"

SEO çalışması yapmak için yol haritanızı çok iyi hazırlamanız gerekir. Bu konudaki ilk şart ise "doğallıktır." Arama motorlarının en sevdiği yapı bir sitenin içeriğinin doğal olması ve aldığı backlinklerin (referansların) de tamamen doğal çalışmalar ile yapılmış olmasıdır.

SEO çalışmalarında kurgulanan algoritma eğer doğallık yerine yapay veya robotik işlemlere dönüşürse arama motoru botları bu durumu fark ederek sitenizi cezalandırabilir hatta bir daha arama motorlarında aramalarda görünmeyebilirsiniz.

KİM BU REFERANS BACKLİNKLER ?

Backlink demek referans demektir. Yani A sitesi size Telefon kelimesinden link verecek olursa, sitenize telefon kelimelerinden backlinkler gelmeye başlar. Eğer bu linkler doğal değilse arama motorlarında üst sıralara çıkmak yerine gerilemeler yaşanır. Direkt olarak kelimeye link vermek yerine "markaya çalışmak" her zaman avantaj sağlar.

backlinks
BURASI ÇOK ÖNEMLİ

Örnek verecek olursak: Markamız PC Hocası, alacağımız referans linklerin de PC Hocası kelimesine olması gerekir. Bir site binlerce ürün satarken, tüm linklerini "telefon" kelimesine alırsanız Google bu durumu kısa sürede fark edip cezalandırma politikalarını uygulayabilir.

Zaten Google algoritmaları her 4 ayda bir değiştiği için gelen yenilikler sıralamalarda dalgalanmalar yaşatarak doğal olmayan siteleri geriletirken, organik çalışan siteleri üst sıralara taşır.

GOOGLE ALGORİTMASI DA NEDİR ?

 

Google’ın Arama Motoru Optimizasyonu konusunda çalışan onlarca mühendisleri bulunmaktadır. Bu kişiler her ay belli başlı analizler gerçekleştirerek “en doğal sonuca ulaşma” işlemini sağlayabilmek için algoritmalarını sürekli değiştirirler. Buldukları her açıkta “Google’ı kandırmak isteyen” web sitelerini tespit ederek temizleme işlemi uygularlar.

 

Bu şekilde hacklink dediğimiz türden veya doğal olmayan türden çalışan web siteleri süzgeçten geçirilerek arama motorlarından sonuçları kaldırılır ve artık trafik alamaz hale gelirler. Bilirsiniz, trafik bir siteniz hayatıdır.

 

Google’da her geliştirdiği algoritmaya bir hayvan ismi vererek “şirin” göstermeye çalışır ve duyurusunu kısa süre içerisinde yayınlar. Sonra Webmaster forumlarında yüzlerce konular açılır “sitem geriledi“,”sitem tüm kelimelerinde uçtu”,”sitem görünmüyor”,”sitemin infosu silinmiş.” gibi bir sürü örnek verebiliriz. Tüm bu işlemlerin asıl nedeni Google algoritmalarından etkilenmiş web siteleridir.

 

arama-motoru-optimizasyonu

 

Yazımızın devamı için sizi şöyle alalım;

GOOGLE HANGİ ALGORİTMALARI YAYINLADI ?

 

2000 yılından günümüze kadar Google sürekli algoritmalarını yenilediği gibi, şimdiye kadar yüzlerce güncelleme, binlerce açık kapatıldı. Ancak 2013 yılından günümüze kadar arama motoru optimizasyonu konusunda büyük adımlar atılarak ciddi algoritmalar değiştirildi.

 

* Penguen 1.1 – Ocak 2013

 

* Penguen 2.1 – 4 Ekim 2013

 

* Hummingbird – 20 Ağustos 2013

 

* Hummingbird 2.1 – 26 Temmuz 2013

 

* Panda Güncellemesi – 18 – 24 Temmuz 2013

 

* Panda Güncellemesi #2 – 11 – 16 Haziran 2013

 

* Penguen 2.0 – 22 – 16 Mayıs 2013

 

* Pigeon Algoritması – 22 Aralık 2014

 

* Panda 4.1 – 23 Eylül 2014

 

* Pigeon Algoritması #2 – 24 Temmuz 2014

 

* Payday Loan – 16 Mayıs 2014

 

* Panda 4.2 – 17 Temmuz 2015

 

* Mobil Güncelleme – 22 Nisan 2015

 

* Google SERP Güncellemesi – 4 Şubat 2015

DOĞAL SEO ÇALIŞMALARI NASIL YAPILIR ?

 

Doğal Seo çalışmalarını gerçekleştirebilmek için öncelik olarak çalışmayı yapacağınız web sitesinin içerikleri ve SEO yapısı doğru kurgulanmış olması gerekir. Her sitenin arama motorları gözünde bir SEO puanı bulunur. Bu puanlama On Page ( Site İçi ) ve Off Page (  Site Dışı ) olarak iki bölümde incelenir.

 

url-rating

Arama motorları gözünde doğal olabilmek için;

 

* Sitenizin yazılımı özgün olmalı,

 

* Sitenizin içeriği özgün ve eşsiz başlıklardan oluşmalı,

 

* Sürekli tekrar eden boş ve çöp niteliğinde sayfalar olmamalı,

 

* Güncel ve özgün içerikler yer almalı,

 

* Backlink çalışmaları yapılırken markaya odaklanılmalı,

 

* Marka belirli bir düzeye ulaştıktan sonra alt belirlenen sayfalara özgün, Trust ve Citation değerleri yüksek, Alexa’da iyi yerlere gelmiş sitelerden referans backlinkler alınmaya başlanabilir.

 

organik-trafik

 

Unutmayın! SEO çalışmalarını yaparken birden almak dikkat çektiği gibi, Google sitenizi karantina altına alabilir. Tüm bu algoritma kurgusu emek ve zaman isteyen bir süreçtir.

 

Yukarıda örneğini vermiş olduğum organik arama sonuçlarınız ne kadar kaliteli ve ne kadar fazla olursa SEO kapsamında da o kadar başarılı bir yol izliyorsunuz demektir.

HANGİ SEO ÇALIŞMALARI KULLANILIYOR ?

 

Aslına bakarsanız size bu açıklamaları kolay kolay hiç bir web sitesi yapmaz. Hele ki hizmet veren web sitelerinden kesinlikle bulamazsınız. Her ne kadar PC Hocası’nda görev yapıyor olsam da, uygulanan SEO çalışmalarını tek tek açıklayacağım.

 

2016 SEO stratejisi yavaş yavaş belirlenirken, sürekli binlerce kişi her gün forumlarda konu açarlar. “Sitem kayboldu”,”sitem aramalardan uçtu”,”hitlerim yarı yarıya düştü” gibi başlıkları her zaman görebilirsiniz.

 

backlink-analizi

 

1-) DÜZ MANTIK KULLANMAYIN

 

SEO çalışmalarını yaparken öncelikle düz mantık ile bakmamalısınız. “Gidelim bir footer çakalım olsun bitsin” mantığı ile hareket ederseniz birinci gün size 50 sıra fayda sağlayan o footer backlink, ikinci gün sizi 500’den dışarıya atacaktır.

 

Arama motorlarını kandırabilirsiniz, yükselebilirsiniz. Ancak bu kandırmacalar önceki sayfalarda bahsetmiş olduğum Google güncellemelerinde fark edildiğinde sizin için tehlike çanları çoktan başlamış olacaktır. O yüzden temel kural mutlaka ve mutlaka ince eleyip, sık dokumaktır.

 

2-) MARKAYA YOĞUNLAŞIN

 

Backlink alırken dikkat etmeniz gereken ilk nokta “marka” olmalıdır. Binlerce SEO yaptığını sanan firma var. Referanslarına girip bir bakın Türkiye’nin oturmuş günde trilyon ciro yapan firmaları koyarlar. Arkadaşım bu sitelere SEO yapmak “her kelimede getirdik acayip başarılıyız.” anlamına gelmemektedir.

 

Asıl SEO, yeni kurulan bir web sitesini aramalarda trafiğini arttırmak ve anahtar kelimelerinde yükseltmektir. Sen zaten oturmuş günde binlerce hit alan bir siteye backlink alsan ne olacak ? Marifet burada değil ne yazık ki.

 

Markaya çalışırken footer backlink ve inbound çalışmamaya dikkat edin. Footer backlinkler artık Google nezlinde bir değer kazanmamaktadır. Örneğin markamızı PC Hocası olarak alalım. Backlink çalışmalarını yaparken kesinlikle “teknoloji”,”teknoloji haberleri” kelimelerini baz almamamız gerekir. Google artık bizi teknoloji keywordu altında nitelendirecektir. Aslında konsept doğru, teknoloji bloğuyuz ancak asıl hedef bu değil.

 

3-) ÖZGÜN BACKLİNKLER ALIN

 

Makale Çalışması

 

Bu işlemi gerçekleştirirken öncelik olarak elinizde minimum 250 kelimelik sizi ve markanızı anlatan özgün bir makale olması gerekmektedir. Bu makalenin içerisine maksimum iki adet linkleme yaparak hazır hale getirebilirsiniz.

 

Hazırlamış olduğunuz bu makaleyi belirleyeceğiniz sitelerde ücreti karşılığında “kalıcı” olarak yayınlatabilirsiniz. Bu siteleri belirlerken sitelerin özgünlüğüne, almış olduğu günlük hite, çok fazla link çıkışı yapıp yapmadığına, Alexa, Trustrank ve Citation değerlerine göre bir sıralama yaparak iletişime geçebilirsiniz.

 

Link Çalışması

 

Bu çalışmayı gerçekleştirirken belirlenen web sitelerinin header, sidebar veya yazı içerisinden kendinize link almanız olarak yorumlanabilir. Hangi kelimeyi ekletirseniz, o web sitesi ekletmiş olduğunuz kelimelerden size referans olmaktadır.

 

Doğal olarak backlink alacağınız sitenin geçmişini didik didik etmeniz projeniz için sağlıklı bir adım olarak nitelendirilebilir.

 

Sosyal Medya Çalışmaları

 

Çeşitli Sosyal Medya sitelerinden de backlink almanız mümkündür. Backlink çeşitleri dofollow ve nofollow olarak ikiye ayrıldığı için sağlam ve içeriği iyi olan sitelerden nofollow backlink bile alsanız değerlerinizin yükselmesine yardımcı olacaktır.

 

Bu siteleri belirlerken link çıkışı yapıp yapmadıklarını kontrol etmenizde fayda var. Örnek olarak Onedio web sitesinde haber hazırlayarak kendi haberlerinizi yayınlayıp hem makale içerisine hem de makalenin sonuna link verebilirsiniz. Bu linkler size nofollow olarak yansıyacaktır. Nofollow link Google gözünde “bu siteye link veriyorum ancak tanımıyorum” anlamı taşır.

 

4-) VİDEO SİTELERİNDEN FAYDALANIN

 

Aslında bu çalışmanın adı Video backlink olarak geçer. Bilirsiniz popüler video sitelerine üye olduğunuzda her halukarda kendi videolarınızı ekleyebiliyorsunuz. Bu videoları eklerken açıklama bölümlerine kendi linklerinizi eklemeniz size fayda sağlayacaktır.

 

Video indeks aldıktan sonra nofollow olarak yansıyan bu backlinkler hem üst sırada çıkan videonuzdan hit almanızı hem de site değerlerinize katkı sağlaması amacı gütmektedir. Uzun yıllardır kullanılan bu yöntem hala geçerli olduğu gibi güvenilirdir.

 

SONUÇ

 

Burada bahsetmiş olduğumuz çalışma sistemi SEO‘nun %5‘i bile değildir açık konuşalım. SEO çalışmaları çok uzun süreçler gerektiren, bu süreçte bir öndere ihtiyaç duyan, yanlış yapılan işlemlerde geri dönüşü olmayan, bu yanlış sonuçların batırabileceği projeleri doğuran çok çetrefilli bir yapıdır.

 

Google organik aramalarda çıkabilmek için altın kural kısaca şudur:

 

SEO uyumlu bir alt yapı + Güncel web sitesi + Özgün içerikler + Marka çalışması + Sosyal Medya çalışmaları + Özgün içeriklere ulaşan müşterilerin yorum yapması = SEO tanımı olarak nitelendirilebilmektedir.

 

❱❱ SEO açıkçası bir savaştır ve bu savaşta önleminizi almazsanız rakiplerinizin altında kaybolup gidebilirsiniz.

 

Kısacası bu yazımda sizlere arama motoru optimizasyonu‘nun mantelitesini, kurgusunu ve nasıl çalışabileceğimizi anlatmaya çalıştım. Bir sonraki SEO konusunda çok daha derin konularda yardımcı olmaya çalışacağım.

 

Selametle..