Cuma, Nisan 26, 2024

Mayına Karşı Korumalı Kirpi II Teknik Özellikleri ve Tüm Detaylar

Paylaş

silkroad gaminggentr

Türk Silahlı Kuvvetleri envanterinde yer alan göz bebeklerinden biri olan mayını karşı korumalı araç Kirpi serisi, geliştirilmeye devam ediyor. BMC tarafından üretilen ve sunduğu teknoloji, donanımı ile nam salmış, gururumuz olan serinin, son olarak özelleştirilmiş versiyonu Meti modelini gördük. Yakın zamanda TSK envanterine giren özel versiyon Meti modelini de ele alacağız ama bu yazımızda, serinin en güncel versiyonu olan Kirpi II modelini paylaşmak istiyorum.

Mayına karşı korumalı araç Kirpi II ne kadar başarılı? Güncellenen yönler sonrasında gelen artılar nasıl? Teknolojik açıdan ne kadar iddialı? Sorulara cevap vermeye çalışalım.

Kirpi II Aracı, İlk Seriye Göre Ne Kadar Gelişti?

Teknik detaylara geçeceğim ama önce ilk seri üzerinden bir değerlendirme yapmak istiyorum. Kirpi II, mayına karşı korumalı araç sınıfının revize edilmiş, yani güncellenmiş hali olarak tanımlanabilir. Kirpi 1 modeline göre çeşitli noktalarda iyileştirmeler yapılarak, serinin güncel versiyonu sunulmuş oldu.

Yeni bağımsız süspansiyon sisteminin yanında seri 2 ile beraber, tasarım noktasında da değişimler yapıldığını görüyoruz. Ateş mazgalları, far bölümü, motor üstü kaput kısmı, üstte yer alan anten yerleşimleri gibi kısımlarda da farkı görüyorsunuz. İlk araçla ikinci araç arasındaki tasarım farklarını daha iyi görmeniz açısından birinci serinin görselini de aşağı ekliyorum. Görselden bir karşılaştırma yapabilirsiniz.

Kirpi 1

Kirpi II

Kirpi 2

Kirpi II

Kirpi 1 

Kirpi 1 

Kirpi 2

Kirpi II

Bunun dışında, yeni nesilde zırh konusunda da gelişim karşımıza çıkıyor. Parçacık katmanı ile araç, şarapnel zararına karşı da daha güvenlikli bir hale gelmiş durumda. Zaten donanım kısmında ek ekipmanlar olduğu da göreceğiz.

Kirpi II Teknik Özellikleri Neler?

Aracın kağıt üzerinde teknik bilgilerine geçmeden önce, aracın yolcu bölümü ve kabin bölümünden başlamak istiyorum. Kademe kademe ilerleyerek, detayları daha iyi vermeye çalışalım.

Personel Taşıma Bölümü Çok Daha Korunaklı ve Konforlu Tasarlanmış

Toplamda 13 koltuk sayısına kadar sunan Kirpi II, personelin hem konforlu hem de güvenli bir şekilde taşınması için tasarlanmış. Aracın videolarını izlediğimde ve BMC tarafından paylaşılan görsellere baktığımda şunu gördüm, koltuklar karşı karşıya konumlanmış olmasına karşın diz mesafesi çok iyi tutulmuş. Sonuçta bu bir askeri araç.

Personelin uzun süre araçta kalması gerekebilir. Acil bir durumda anında müdahale gerekebilir. Diz mesafelerinin ve hareket alanının geniş olması, hem personelin konforu için önemli hem de acil durumlarda hızla harekete geçme noktasında önemli.

Kirpi II

Şok emici özelliği bulunan koltuklar, güvenlik konusunda da son derece başarılı. 5 noktalı bir emniyet kemeri sistemi kullanılmış. Her hangi bir patlama ya da mayın etkisinde koltuklar hem şok emici özelliği sayesinde personelin zarar görmesini engelliyor hem de 5 noktalı emniyet kemeri, araç içi savrulmaların önüne geçiyor. Ayrıca yine burada önemli bir nokta daha var.

Personel acil durumda sadece kemeri anında açabiliyor. Bu da bir zırhlı taşıyıcı için olmazsa olmaz ayrıntılar arasında. Ayrıca personelin konforunu arttırmak adına, ayarlanabilir klima ızgaralarına da yer verilmiş.

Onun dışında tıpkı birinci nesilde olduğu gibi Kirpi II aracında da ateş mazgallarına yer verilmiş. Personel bu bölümleri açarak, tüfeklerini çıkarıp ateş edebiliyor.

Yine birinci nesilde olduğu gibi mazgalların üst kısmında kurşun geçirmez camların da bulunduğunu görüyoruz.

Tüm bunların dışında personel arasındaki iletişimi sorunsuz bir şekilde sağlamak adına iç konuşma sisteminin olduğunu da belirtelim. Ek olarak Kirpi II içerisinde KBRN koruma sistemi de yer alıyor. Bilmeyenler için KBRN korumasının kimyasal ve radyolojik saldırılara karşı bir koruma olduğunu da ekleyelim.

Personel taşıma kısmı için belirtmek istediğim son kısım ise dahili ekran olacak. Merkezde yer alan ekran, Kirpi II 360 derece görüş sisteminin görüntüsünü veriyor. Atış menzili, çevre durumu, atış görüşü gibi detayları tespit etmek için kullanılabilecek olan bir ekran.

Kirpi II Kokpit Bölümü Oldukça Teknolojik

Yine BMC tarafından yayınlanan görseller, bilgiler ve videolardan yola çıkarak söyleyeceğim ki aracın kokpit kısmı sanki bir uçak kokpiti gibi. Çok sayıda kontrol butonu, gözetleme ekranları gibi bölümler yer alıyor.

Bu kısımda güvenlik odaklı her detay düşünülmüş diyebiliriz.  Sürücü bilgi sistemi dışında, 360 derece gelişmiş görüş sistemleri, konumlama ve seyrüsefer sistemlerinin de dikkat çektiğini görüyoruz. Silah takılabilen seride, Aselsan imzalı yine yerli silah sistemlerimizi de görmekteyiz.

Onun dışında kokpit bölümüne gelmişken burada dikkatimi çeken ekstra donanımları da eklemek istiyorum.

Kirpi II

Gelişmiş Lastik Koruması: En çok dikkatimi çekenlerden biri bu oldu. Kirpi II, patlak giderme adı verilen bir Run Flat sistemine sahip. Kokpit kısmında yer alan kontrollerle araç lastiğini şişirilebiliyor.

Diyelim ki bir mayın patlaması oldu ve kompresörler de zarar gördü. En kötü durumda bile lastiklerin 40 km kadar gitmesi mümkün. Bu da personelin güvenli bölgeye ulaşması adına çok önemli bir artı.

Yangın Söndürme Sistemi: Araç en kötüsüne hazırlıklı olarak üretilmiş. Diyelim ki bir patlama oldu ve araçta yangın başladı. Yine kokpit sisteminde yer alan yangın söndürme sistemi devreye alınabiliyor. Motor bölümü, teker kısmı, gövde ve personel kısmı bölümleri üzerinden kontrol sağlanabiliyor.

Ağır Modu: Bu modu kesinlikle görmek ve detaylı denemek isterdim. Kokpitte yer alan kontrol tuşlarıyla kullanıldığını anladığım mod, çok dik rampalardan inerken yardımcı bir teknoloji ve aracın güvenli bir şekilde seyir etmesini sağlıyor.

Bunların da dışında Kirpi II teknolojik açıdan çok zengin diyebiliriz. Aks kilidi özelliği, bağımsız ek ısıtıcı, kendini kurtarma vinci, siren anons sistemi, atış yeri hedef tespit sistemi, Redresör, merkezi basınç ayarlama sistemi, karıştırma köreltme sistemi gibi artılar da var. Yerli aracımızda yok yok desek yeridir.

Kirpi II Teknik Detaylarda Nasıl?

Görüntüsü ve teknolojisiyle güven veren BMC üretimi Kirpi II serisinin teknik açıdan da neler sunduğuna bakalım. BMC’nin resmi sitesinde yer alan bilgilere göre seride yer alan motor ve benzeri detaylara bakacağız.

Kirpi II

Motor

6 silindirli Turbo ıntercooler 8.9 litre dizel bir motor kullanılmış. 375 beygir gücünde olan motorun 2100 rpm maksimum devir sunduğu da verilen bilgiler arasında. Ayrıca resmi siteye baktığımız zaman tork değerinin de 1550 Nm tork gibi iddialı bir değer olduğunu anlıyoruz.

Bu motorla beraber maksimum olarak 100 km hıza çıkabileceği de belirtilen Kirpi II aracının, %60 eğimde tırmanma kabiliyeti ve %30 yan eğim kabiliyeti de var. 1000 mm’ye kadar sudan geçme olanağı olan aracın bu değerleri oldukça başarılı gözüküyor.

Vites

Otomatik vites kullanılmış. Allison 3000 serisi vites, 6 ileri ve 1 geri vites olarak belirtiliyor.

Süspansiyon

4X4 bağımsız süspansiyonlar var. Ayrıca hem ön hem de arka diferansiyel kilidinin sunulduğunu da ekleyelim.

Koruma

Stanag 4569 standartlarını sağlayan Kirpi II, balistik koruma, mayın koruma, eyp koruma ve parçacık katmanı artıylarıyla personel güvenliğini sonuna kadar sağlıyor. Ayrıca çevre koşullarına da tam uyum var. Aracın +49 derece ve -32 derecede çalışması mümkün.

  • Aracın Boş Ağırlığı: 19.050 kg
  • Azami Yüklü Ağırlık: 20.825 kg
  • Taşıma Kapasitesi: 1775 kg

Kirpi II

Tüm bu özellikleriyle Türk Silahlı Kuvvetleri envanterinde yer alan Kirpi II göğsümüzü kabartan yerli araçlarımızdan sadece biri. Dünya standartlarını yakalayan ve teknolojisiyle göz dolduran serinin, yeni nesillerinin de geliştirilmeye devam edeceğini düşünüyoruz.

[saswp_tiny_multiple_faq headline-0=”h5″ question-0=”Kirpi 2 Kaç Motor?” answer-0=”8,9 lt motor 375 beygir ” image-0=”” headline-1=”h5″ question-1=”Kirpi 2 Kaç Kişilik? ” answer-1=”13 koltuk kapasitesi bulunuyor. ” image-1=”” headline-2=”h5″ question-2=”Kirpi 2 Kaç Ton? ” answer-2=”Araç boş ağırlığı 19.050 kg. Azami yüklü ağırlık 20.825 kg. Taşıma kapasitesi de 1775 kg. ” image-2=”” count=”3″ html=”true”]

Oğulcan Özsezgi
Oğulcan Özsezgi
Yeni teknolojileri incelemeyi seven, bilgisayar aşığı, boş zamanlarında 3D modelleme ile uğraşan bir yandan da aktif olarak editörlük yapan bir genç. :)

Yorumlar

5 YORUMLAR

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

İlginizi Çekebilir

Diğer Haberler