AMD FSR 2.0 yani FidelityFX Super Resolution 2.0 için 17 Mart tarihinde bir ön gösterim yapılmıştı. Yeni görüntü yükseltme teknolojisinin ilk detaylarını da sizlerle paylaştık.
Şimdi ise GDC 2022 kapsamında AMD, yeni teknolojisini detaylandırdı ve merak edilen soruları cevapladı.
Bu yazımızda da yeni açıklanan detaylar üzerinden ilerleyeceğiz. AMD’nin teknolojisini biraz daha yakından tanımaya çalışacağız.
Olayın teknik yönünü çok derine inmeden anlatmak gerekiyor. Zira yeni teknoloji nasıl çalışıyor merak edenleriniz olacaktır. Ürün desteği gibi detaylara geçmeden önce bunun üzerinde bir duralım.
Önce şunu bilmemiz gerekiyor ki FSR 2.0 teknolojisinde zamansal yükseltme kullanılmakta. FSR 1.0 teknolojisinde uzamsal bir yükseltme vardı ve yeterli değildi. Zira uzamsal yükseltmede sahne yükseltilirken, direkt o sahnenin sağladığı verilerinin kullanıldığını görüyoruz.
Zamansal yükseltme ise hem önceki karedeki hem de mevcut karedeki verileri kullanıyor ve daha iyi sonuçlar veriyor. Bu kısmı aklınızda tutun. Şimdi daha iyi anlayacaksınız.
İşlem Aşaması
FSR 2.0, işlem hattında ise 3 veriyi kullanıyor. (Bunun için çok güzel bir görsel de yayınlandı onu da aşağı ekleyeceğim.)
Derinlik, kare renkleri ve hareket vektörleri. 3 veriyi girdi olarak düşünün. Bu verilerle çok daha yüksek kaliteli çıktılar oluşturmak için işlem kısmında geçmiş karelerden alınan bilgilerden de yararlanıyor ( hatırlayın zamansal yükseltme 🙂 ).
Aynı zamanda işlem kısmında optimize edilmiş yüksek kaliteli kenar yumuşatmadan da yararlanılmakta.
İşlem tamamlandıktan sonra ise artık yükseltilmiş, kaliteli kenar yumuşatmalarına sahip olan görüntü çıktı olarak alınmış oluyor.
Evet ne kadar basit ve etkili bir işleyişi var değil mi? Peki burada makine öğrenimi neden yok? Gerekli mi?
Aslında lansmandan sonra en çok sorulan sorulardan birisi buydu. Sistem ML yani makine öğrenimi kullanmıyor. Biz rakiplerde makine öğrenimi görmeye alıştık. Haliyle bunun nasıl bir etki yaratacağını da merak ettik.
AMD FSR 2.0 makine öğrenimi olmadığı için geri plana düşer mi sorusu vardı. AMD, bu konuya da bir açıklık getirmiş. Detaylara gelmeden önce makine öğreniminin üzerinden bir geçmek gerekecek.
Kısa Bir Ara
Yazılım mühendisliğinin kullanıldığı bilimsel alanlarda bulgular (keşifler), deneyler aracılığıyla elde edilen verilerin analizleri ile yapılmakta ve sonuçları açıklayacak matematiksel modellerle sonuçlanmakta.
Elde edilen bu modellerin de daha sonra farklı senaryolarda, tahminlerde bulunmak için kullanıldığını da biliyoruz. En genel anlamda Makine Öğrenimi de tüm bu süreçler içerisinde kullanılan, sürece yardımcı ve hızlandırıcı oldukça faydalı bir araç ve teknikler grubu olarak nitelendirilebilir.
Son derece faydalı olsa da makine öğrenimi ile elde edilen sonuçlar da her zaman en optimal sonuçlar olacak diyemiyoruz. Zira her ne kadar yapay zekanın gücünü ortaya koyuyor olsa da karmaşık sorunlara karşı bambaşka atılımları ortaya çıkaran insan hayal gücü kadar etkili değil.
Bu bilgileri de verdikten sonra konumuza geri dönelim.
Yukarıda kısa bir özet geçtik. Böyle bakıldığı zaman evet makine öğrenimi gerçekten önemli bir etken ama kaliteli bir görüntü yükseltme teknolojisine sahip olmak için bir ön koşul, zorunluluk değil.
Hatta çoğu durumda makine öğrenimi temelli olan zamansal görüntü yükselticiler öğrenilen modeli sadece, yükseltilmiş olan görüntüyü oluşturmak için geçmiş örneklerin nasıl birleştirildiğine karar vermek adına kullanıyor.
AMD mühendisleri ise daha fazla kontrol sağlayan, daha iyi optimize etme yeteneği olan ve makine öğrenimi çözümlerine kıyasla daha fazla avantaj sağlayabilecek bir algoritma geliştirmiş.
İnşallah kafanız karışmamıştır. :)) Sözün kısası AMD, iyi bir görüntü yükseltme çözümü için makine öğreniminin ön şart olmadığını, bunun için yeni bir algoritmayla yeni bir analitik yaklaşım sunduklarını belirtiyor.
Bu kısmı da geçelim ve AMD FSR 2.0 için merak edilen detaylara doğru devam edelim.
Bunu da Okuyabilirsiniz: FSR 2.0 Duyuruldu! Neler Sunacak?
FidelityFX Super Resolution 2.0 içerisinde makine öğrenimine ihtiyaç olmaması, büyük bir avantaj sağlıyor. Ekstra bir ML donanımına ihtiyacımız yok. Bu bize ne getirecek, tabii ki donanım desteğinin geniş olması.
Fakat burada da şöyle bir sorun var. En başa yani işlem kısmına döndüğümüz zaman, yeni zamansal yükselmenin daha kapsamlı çalıştığından ve eski sahneleri de değerlendirdiğinden söz etmiştik. Bu da demek oluyor FSR 1.0’a göre biraz daha iyi bir donanım isteyecek.
AMD tarafından da bunu sağlayacak ve optimal bir FSR 2.0 desteği sunacak donanımlar açıklandı. Aşağı bir tablo ekleyeceğim. Bunlar optimum sonuçlar için minimum seviyede önerilen donanımlar. Ayrıca yeni teknoloji açık kaynak kodlu olduğu için Nvidia ekran kartlarında da çalışabilecek onu da ekleyelim.
Hedef Yükseltme için Çözünürlük | AMD Kartlar | Nvidia Kartlar |
1080P | Radeon RX 6500 XT Radeon RX 590 Ve üzeri modeller | Geforce GTX 16 sersi Geforce GTX 1070ve üzeri |
1440P | Radeon RX 6600 Radeon RX 5600 Radeon RX Vega serisi ve üstü modeller | RTX 3060 RTX 2060GTX 1080 ve üstü modeller |
4K | Radeon RX 6700 XT Raden RX 5700 üzeri moeller | RTX 3070 RTX 2070 ve üzeri modeller |
FSR 1.0 bazı dengeleri bizim ayarlamamıza izin veriyordu. Kalite ile performans arasındaki dengeyi modlara göre seçiyorduk. AMD FSR 2.0 bu konuda geri kalmıyor ve yine 3 temel kalite – performans modu arasında seçim yapılabilir. Bunun için de bir tablo paylaşacağım.
Modlar konusunda da bilgiyi vermiş olduk. Şimdi bu teknolojinin ne zaman kullanıma sunulacağı konusunda da bilgileri verip artık yazımızı sonlandıralım.
FSR 2.0 Modları | Tanımı | Ölçeği | Giriş| Çıkış Çözünürlük |
Performans (Verim) Modu | Yerel görüntü kalitesine benzer görüntüyü yüksek performans ile sunar. | 2.0x boyut başı 4x alan ölçeği %50 ekran çözünürlük | 1920 X 1080 – 3840 X 2160 1720 X 720 – 3440 X 1440 1280 X 720 – 2560 X 1440 960 X 540 – 1920 X 1080 |
Dengeli Mod | Görüntü kalitesi ve performans arasında bir denge sağlanır. | 1.7x boyut başına 2,89x alan ölçeği %59 ekran çözünürlüğü | 2259 X 1270 – 3840 X 2160 2024 X 847 – 3440 X 1440 1506 X 847 – 2560 X 1440 1129 X 635 – 1920 X 1080 |
Kalite Modu | Yerel görüntü kalitesin de ya da daha iyi kalite sunar. Önemli bir performans artışıyla. | 1.5x boyut başına 2,25x alan ölçeği %67 ekran çözünürlüğü | 2560 X 1440 – 3840 X 2160 2293 X 960 – 3440 X 1440 1706 X 960 – 2560 X 1440 1280 X 720 – 1920 X 1080 |
AMD, bir an önce yeni teknolojisini kullanıma sunmak için çalışıyor. Bunun için çeşitli geliştiricilerle de çalıştığını belirten firma, 2022’nin 2.çeyreğinde yeni teknolojiyi sunmuş olacak.
Yeni Teknoloji için Yayınlanan Video
Evet, AMD FSR 2.0 çalışma mantığı ne ve ne gibi farklar sunuyor anlattık. Yine sormak istediğiniz ek bir şey ya da merak ettiğiniz bir detay olursa, yorumlarınızı da bekleriz.
Yorumları Görüntüle
rtx 3070 fsr teknolojisini her oyunda kullanabiliyormuyuz aynı amd ekran kartları gibi mi çalışıyor