Cuma, Temmuz 19, 2024

Elektrikli Arabaların Batarya Ömrü?

Paylaş

silkroad gaminggentr

Son yıllarda otomobil dünyasını yakından takip edenler olarak görüyoruz ki elektrikli otomobiller fosil yakıtlı araçların yerini hızla almakta. Elektrikli arabalar konusunda bir çok vatandaşın ilk aklına gelen soru menzil olmakla birlikte bir diğer soru elektrikli arabaların batarya ömrü konusu gelmekte. Bu yazımızda araştırmalarımız neticesinde elektrikli araçların üreticilerinin bizlere verdiği bilgileri eşliğinde bir makale oluşturmaya karar verdik.

Günümüz fosil yakıtlı motorların ömrü oldukça uzun süredir dünyada ve ülkemizde kullanıldığı için tahmin etmesi kolay halde. Örneğin ortalama dizel bir araç bakım zamanları aksatılmadığı sürece 400-600 bin kilometre arasında bir değerde sorunsuz çalışabiliyor. Şehirlerdeki ticari taksileri düşünebilirsiniz. Benzinli motorların ömrü dizele göre daha yüksek bu anlamda.

Elektrikli Arabaların Batarya Ömrü

Öncelikle elektrik bataryaları hakkında kısa bir bilgi gerekmekte. Günümüzde kullanılan batarya teknolojisi 1985 yılında ilk defa prototipi üretilen Lityum iyon pil diye adlandırılan bugün bir çok elektronik cihazda batarya olarak kullanılan pil türü olarak karşımıza çıkıyor. Elektrikli araçlardan önce bu pil teknolojisi küçük kumanda pilleri ve bugün cep telefonu / bilgisayar  sektöründe kullandığımız cihazlarda uzun süredir kullanılan bir ürün olarak hayatımızda. Dizüstü bilgisayarlar üzerinde yapılan test verileri baz alındığında %100 şarj seviyesindeki ve çoğunlukla 25 °C derece sıcaklıkta bulunan tam dolu tipik bir dizüstü bilgisayar pili, geri dönüşü olmayacak şekilde her yıl kapasitesinin %20’sini kaybettiği belirlenmiş. Yani ortalama dizüstü bir bilgisayar 4-5 yıl içerisinde şarj verimliliğinin düştüğü bilinen bir gerçek ve bilimsel olarak da açıklmış oluyor. Tabi-ki Apple’ın üretmiş olduğu m1-m2 çipli diz üstü macbooklar da bu süre kullanım ve sıcaklık olarak daha düşükte kaldığı için daha verimli olmaktadır.

Elektrikli Araçların Batarya Garanti Süresi?

Bu noktada sizlere ülkemizde ve dünyada elektrikli araç satışı yapan firmaların ürünlerine batarya konusunda verdikleri garantileri sizleri için bu başlık altında listeleyelim.

Mercedes  Serisi Araçlar ;

Screenshot 12

Mercedes benz’in resmi sitesinden aldığım görüntüye göre batarya konusunda bir garanti yok fakat aracın genel bakımları konusunda garanti bu şekilde görünüyor.

Skywell

Ülkemize yeni giren otomobil üreticisi olan Skywell ise ET5 modeli için şu şekilde bir garanti belirtmiş.

skywel batarya omru

BMW

BMW resmi web sitesinde elektrikli araçları için garanti kapsamı kısmına şu şekilde bir garanti verdiğini beyan etmiş.

bmw elektrikli araba garanti

MG

Ülkemizde yakın zamanda giren ve %100 elektrikli araç satışı yapan Çinli üretici MG’nin resmi sitesinde garanti kapsamını şu şekilde açıklamış.

mg batarya garanti

Kia 

Uzun süredir ülkemizde belirli bir pazar payı olan Güney koreli üretici Kia ise resmi web sitesinde genel pil dayanıklılığı ile ilgili hem bilgilendirme hemde garanti şartlarını açıklamış.

kia batarya garantisi

Opel

opel batarya garantisi

Elektrikli Araç Aldım Batarya Garantisi Bittiğinde?

Üreticilerin garantilerini üstteki açıklamalar bazında konuşursak 6-8 yıl arasında km olarakda 100.000-150.000 Km arasında değiştiğini söyleyebiliriz. Gerçek kullanıcılar olarak elektrikli aracı aldıktan sonra garanti süresi bittiğinde ne kadar batarya masrafım olur sorusunun cevabına gelecek olursak .

Bu konuda yukarıda belirtilen firmalar batarya değişimi için bir fiyat yayınlamamışlar fakat pil üretimi konusunda yapılan araştırmalar neticesinde bazı veriler verilmiş şöyleki ; Elektrikli arabaların ilk kez piyasaya sürüldüğü 2010 yılında, bataryaları yaklaşık kilowatt-saat (kWh) başına 1.000 dolar tutuyordu. Bloomberg Yeni Enerji Finansmanı’nın Aralık 2019’da yayınladığı yıllık rapora göre, o zamandan bu yana lityum iyon batarya fiyatları son on yıl içinde %87 oranında azalarak 156 dolar/kWh’ye düştü. Açıklaması mevcut.

Bir Tesla Kullanıcısı bu konuda bir sorun yaşamış.Mario Zelaya adlı TikTok kullanıcısı, yayınladığı bir videoda Tesla Model S aracı hakkında yaşadığı sorunları anlatıyor. 2013 yılında 140.000 dolara (Kanada doları) satın aldığı Tesla Model S için istenen batarya değişim ücreti ise 28.000 Kanada doları (21.000 ABD doları). Oldukça yüksek olan bu ücreti reddeden Zelaya ise çözümü arabayı satmakta bulduğunu açıklamış.

Şuan elektrikli bir araç ortalama Türkiye de 80.000USD (1.5 milyon TL) civarında satılıyor.

Değerlendirme Sonuç

Bu makalemizde sizlere elektrikli araçların batarya ömrü ve üreticilerin sitelerinde batarya garantileri hakkında olabildiğince bilgilendirme sağlamaya çalıştım. İlerleyen zamanlarda yeni bilgiler elde ettiğimde bu yazıyı güncelleyip sizlerle paylaşacağım. Elektrikli araçlar muhtemelen önümüzdeki bir kaç sene içerisinde çok afaki kronik problemler çıkmaz ise petrol ürünleri veya gaz ile çalışan araçların yerini alacak gibi görünüyor. Fakat üreticilerin bu geçişi hızlandırıp cazip hale gelebilmesi için Lityum iyon pil teknolojisini ucuzlatmaları veya daha uzun ömürlü hale getirmesi gerektiği kanaatindeyim.

Yapılan araştırmalara göre Türkiye de araç sahipleri 1 ila 5 yıl arasında satın aldığı aracı değiştirme eğiliminde elektrikli aracı 0 km 80 bin dolara alan kişi 5 yılın sonunda batarya maliyeti yaklaşacağı için satmakta problem yaşayabilir. Bu sorunun çözülmesi için batarya değişim fiyatlarının benzinli dizel araçlarda 100.000 km de yapılan ‘ Ağır bakım’ maliyetlerine indirilmesi yani ortalama 15 ile 20 bin arasında bir fiyatlara indirilmesi ( tabi günümüz enflasyon şartlarına göre söylüyorum) gerektiğine inanıyorum.

İsmail Dikmen
İsmail Dikmen
Türkiye'nin sektörel birçok kurumsal ajans ve firmalarında dijital pazarlama, e-ticaret sorumlusu olarak çalışmaktadır/çalışmıştır. 5 yıllık sektör deneyimi bulunmaktadır.

Yorumlar

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

İlginizi Çekebilir

İlginizi Çekebilir

Diğer Haberler