Cuma, Mayıs 17, 2024

NVIDIA DLSS 3 Nedir? Nasıl Çalışıyor?

Paylaş

silkroad gaminggentr

NVIDIA imzasını taşıyan DLSS teknolojisi, oyun dünyası için devrim niteliğinde olan bir teknoloji. Bu zamana kadar sayısız başarı elde ettiğini gördüğümüz teknoloji sayesinde, oyunlarda görüntü kalitesi bozulmadan ciddi oranda FPS artışları sağlanabiliyor. Bugün itibariyle ise bu teknolojinin yeni nesli olan NVIDIA DLSS 3 duyuruldu.

Daha iyi performans ve daha yüksek kalite vaat eden yeni teknoloji, oyuncuları Nvidia cephesine çekecek yeni bir artı olarak gösterilebilir. Peki bu yeni teknoloji nasıl bir fark sunacak? Gelin DLSS 3 sistemini daha yakından tanıyalım.

NVIDIA DLSS 3 Nedir? Özellikleri Neler?

DLSS 3; DLSS teknolojisini temel alan, yüksek görüntü kalitesini ve görüntü yanıt süresini koruyarak, büyük ölçüde performans artışı sağlayan yapay zeka destekli yeni bir teknoloji.

Mevcut DLSS teknolojisinin güncellenmiş hali olarak da görebileceğimiz DLSS 3, tamamen yeni kareler oluşturmak ve performansı artırmak için mevcut olan sisteme optik çoklu kare üretim bölümü ekliyor. Ayrıca optimum yanıt süreleri sağlamak ve görüntülerdeki gecikmelerin önüne geçmek adına da Nvidia Reflex teknolojisinin de sisteme dahil edildiğini belirtelim.

Söz konusu yeni sistemin işleyişine geçmeden önce şunu da söylemek isterim ki DLSS 3, RTX 40 serisinde yer alan 4. nesil Tensör çekirdekleri ve yine yeni nesilde yer alan optik akış hızlandırıcılarına dayanıyor.

DLSS 3

DLSS 3 Nasıl Çalışıyor?

Ada Lovelace mimarisinde yer alan optik hızlandırıcı, iki ardışık oyun içi kareyi analiz ederek çalışıyor. İki ardışık oyun karesinin analiz edilmesi sonucunda ise bir optik akış alanı oluşturuluyor.

Optik hızlandırıcı; karede görünen, ancak geleneksel oyun motoru hareket vektörleri tarafından modellenmeyen nesneler ve öğeler için hareket vektörü verilerini hesaplıyor.

Bu sayede yansımalar, parçacıklar, aydınlatma ve gölgeler gibi öğelerin yapay zeka tarafından oluşturulmasında ortaya çıkan görsel uyumsuzluklar büyük ölçüde azaltılmış oluyor.

DLSS 3

Optik akış hızlandırıcı, yansımalar ya da gölgeler gibi piksel düzeyinde ayrıntıları doğru bir şekilde takip ederken, DLSS 3 sisteminde ayrıca sahnedeki geometri yapısının hareketinin tam olarak izlenmesi için motor hareket vektörleri de kullanılıyor.

DLSS 3

DLSS kare üretimi AI bölümü, her piksel için en iyi kareleri oluşturmak adına, bu motor hareket vektörlerini, oluşturulan optik akış alanı verilerini ve ardışık oyun karelerinin bilgilerinin nasıl kullanılacağına karar veriyor.

DLSS 3 teknolojisi aktif edildiği zaman yapay zeka, DLSS süper çözünürlük ile ilk karenin dörtte üçünü ve yukarıda anlattığımız DLSS kare üretimi bölümü kullanılarak ikinci karenin tamamını yeniden yapılandırmakta.

DLSS 3-11

DLSS 3

Böylece yeni teknolojiyle beraber görüntülenen tüm piksellerin sekizde yedisinin yeniden yapılandırılması sağlanıyor. Gerçekten ciddi bir oran olduğu söylemek lazım.  Zaten bu sayede de büyük bir performans artışı elde ediliyor.

Ayrıca yeni sistem GPU ve CPU’yu senkronize edip, optimum yanıt süresi sağlayan Nvidia Reflex teknolojisini de entegre olarak sunuyor. Bu da standart görüntülerle karşılaştırıldığı zaman DLSS 3’ün 2 kata kadar gecikmeyi azaltmasını sağlamakta.

DLSS 3 ile Performans Farkı Ne Düzeyde?

Gelelim yumurtanın faydaları kısmına. Nasıl çalıştığını anlamak biraz zorlayıcı olabilir. Zaten birçok oyuncu sistemin nasıl çalıştığından çok neler verdiğine bakacak eminim. 🙂 Elbette son kullanıcılar tarafından yapılan testleri de göreceğiz ama Nvidia tanıtımla beraber ilk verileri açıkladı. Biz de bu verilere göre oyun oyun gidelim.

Cyberpunk 2077

Gösterilen videoda oyunda DLSS kapalı ve RTX teknolojisi açıkken 22 FPS gibi komik FPS değerleri alındığı gözüküyor. Gecikme sürelerinin de 177 ms civarlarında olduğunu görüyoruz.

DLSS 2 açıkken ve RTX teknolojisi de açık konuma getirilmişken oyundan alınan FPS değerinin 63 FPS seviyesinde olduğunu görüyoruz. Burada gecikme süreleri de 65 ms civarlarında

DLSS 3 teknolojisi açık ve RTX teknolojisi de açıkken bu kez FPS değerleri 93 FPS seviyelerine kadar çıkıyor. Gecikme süreleri ise 63 ms civarlarında.

Microsoft Flight Simulator

Yüksek işlem gücü isteyen oyunlar için yeni teknoloji daha başarılı işliyor. Yeni sistemde DLSS kare üretimi GPU üzerinde bir işlemden sonra elde edildiği için CPU yüklerinden etkilenmemiş olunuyor. Haliyle açık dünya temelli, geniş haritalı oyunlarda da çok daha iyi FPS değerleri elde edilebiliyor.

Microsoft Flight Simulator oyununda da bu durumu net olarak görüyoruz. DLSS ve RTX kapalıyken oyun 65 FPS veriyor. DLSS 3 açıkken RTX açık olmasına karşın 135 FPS alındığını görüyoruz.

Bunun dışında diğer oyunlar için paylaşılan karşılaştırma verilerini de aşağı ekliyorum. Nvidia’nın söylediğine göre performans 4 kata kadar artış gösterecek. Tabii ki detaylı oyun testleri için son kullanıcıların incelemeleri önemli.

DLSS 3

DLSS 3 Hangi Oyunlarda ve Uygulamalarda Desteklenecek?

İlk etapta yeni sistemi 35 oyun destekleyecek. Fakat zaman içerisinde bu destek artacaktır. Ne kadar hızlı arttığını zaten biliyoruz. İlk etapta desteklenen oyunlar ve uygulamalar şöyle olacak;

  • A Plague Tale: Requiem
  • Atomic Heart
  • Black Myth: Wukong
  • Bright Memory: Infinite
  • Chernobylite
  • Conqueror’s Blade
  • Cyberpunk 2077
  • Dakar Rally
  • Deliver Us Mars
  • Destroy All Humans! 2 – Reprobed
  • Dying Light 2 Stay Human
  • F1Ⓡ 22
  • F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
  • Naraka: Bladepoint
  • NVIDIA Omniverse
  • NVIDIA Racer RTX
  • PERISH
  • Portal with RTX
  • Ripout
  • S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
  • Scathe
  • Sword and Fairy 7
  • SYNCED
  • The Lord of the Rings: Gollum
  • The Witcher 3: Wild Hunt
  • THRONE AND LIBERTY
  • Tower of Fantasy
  • Unity
  • Unreal Engine 4 ve 5
  • Warhammer 40,000: Darktide
  • Frostbite Engine
  • HITMAN 3
  • Hogwarts Legacy
  • ICARUS
  • Jurassic World Evolution 2
  • Justice
  • Loopmancer
  • Marauders
  • Microsoft Flight Simulator
  • Midnight Ghost Hunt
  • Mount & Blade II: Bannerlord

RTX 30 ve RTX 20 Serisi DLSS 3 Destekleyecek mi?

Bu konuda henüz kesin bir açıklama yok. Ama şu var ki Nvidia ürün sayfasında sadece RTX 40 için destek olduğu gözüküyor. RTX 30 ve RTX 20 serisinde DLSS 2.0 desteği gözüküyor. Diğer taraftan sistem 4. nesil Tensör çekirdekleri üzerinden ve akış hızlandırıcı üzerinden yürüyor.

Bunlar da sadece RTX 40 serisinde var. Yani kesin olmamakla beraber büyük ihtimalle yeni sistem sadece RTX 40 serisinde desteklenecek gibi.

DLSS 3 hakkında benim anlatacaklarım bunlar. Henüz çok yeni bir teknoloji. İlerleyen günlerde yeni bilgiler gelir, işleyiş konusunda daha fazla bilgi elde edilir yine paylaşırız. Şimdilik burada bitirelim. 🙂

Oğulcan Özsezgi
Oğulcan Özsezgi
Yeni teknolojileri incelemeyi seven, bilgisayar aşığı, boş zamanlarında 3D modelleme ile uğraşan bir yandan da aktif olarak editörlük yapan bir genç. :)

Yorumlar

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

İlginizi Çekebilir

Diğer Haberler